top of page

Wat is thuis? van Kristina Scharmacher-Schreiber en Lena Hesse


In dit leerzame, informatieve boek lees je heel veel over alle kanten die horen bij thuis. Je vindt er informatie over je thuis voelen, huizen, Nederland, geen huis hebben, migratie en er wordt informatie gegeven over vroeger en nu met betrekking tot wonen en leven.


In elf korte hoofdstukken met veel blokjes tekst en toepasselijke illustraties, krijg je als lezer veel informatie. Ondanks de vele informatie is het een toegankelijk geheel, doordat het steeds kleine stukjes tekst zijn, verspreid over de bladzijde en omdat er veel rijke taal wordt gebruikt. De vergelijkingen met vroeger, hoe de wereld steeds aan verandering onderhevig is en dat een huis of thuis voor iedereen anders kan zijn en voelen, wordt goed duidelijk in dit boek. De auteurs nemen je mee door de tijd, zonder dat het een chronologisch geheel is. Het boek is opgedeeld in subthema's en bij veel van die thema's worden stukjes van toen en nu beschreven. Het nu is ook echt nu: 2023. Fijn, zulke recente boeken met rijke taal die toegankelijk en makkelijk zelf te lezen zijn. Het boek is vertaald vanuit het Duits, maar daar merk je weinig van, aangezien het boek gericht is op Nederland en andere landen in het algemeen. Je ziet een paar illustraties die nieuwer lijken omdat ze specifiek over Nederland gaan.

Goed in te zetten bij de Kinderboekenweek 2023 met als thema Bij mij thuis. Als startpunt bij geschiedenis, aardrijkskunde, burgerschap of andere vakken en gewoon om elke dag een stukje voor te lezen, zodat elk kind een beeld krijgt dat past bij deze wereld. Een concreet lesidee bij dit boek is om bij de diverse onderwerpen in het boek kinderen iets over hun eigen thuis te laten schrijven. Waar denk jij aan bij het woord thuis? Houd de opdracht open, maar geef wel genoeg kaders. Koppel de opdracht bijvoorbeeld aan een paar onderwerpen die of een onderwerp dat in dit boek beschreven zijn/is. Zorg daarbij voor genoeg differentiatie, zodat ook de kinderen die dit makkelijk vinden, zelf hun eigen creativiteit kwijtkunnen en de kinderen die het lastiger vinden hulp krijgen die ze nodig hebben. Zo maak je een eigen boek met thuisverhalen van alle klasgenoten daarin.

bottom of page