In dit boek staan vijftien eigentijdse, moderne sprookjes. Alles is anders dan in normale sprookjes. Zo willen twee koningen in een van de sprookjes samen een kindje, laat het Piekermannetje Klaas Vaak zien dat zijn slaapzand soms niet genoeg is, maken we kennis met een vrouwelijke ridder (de ridster) op een fiets en zoekt de kikkerkoning de gouden voetbal van de prinses.
De humor die Janneke Schotveld in de sprookjes verwerkt, maakt dit een heel goed voorleesboek. In het sprookje Prinses Ishana van Overzee staat bijvoorbeeld een kostelijke discussie tussen de koning en de koningin over een scheet. Verder lijken de sprookjes erg op bekende sprookjes, sommige wat oudere en sommige wat nieuwere sprookjes, maar door simpele wijzigingen naar deze tijd én de humor, zijn ze toch totaal anders. De oplettende luisteraar of de kenner zal de parallellen zien met bestaande sprookjes, kijk alleen maar naar de titel van het sprookje Joris en de eendagsvlieg.
Deze sprookjes laten ze je nadenken over dat 'gewoon' niet zo gewoon is of dat 'normaal' zeker niet normaal is. Elk verhaal heeft een mooie les, net zoals een oorspronkelijk sprookje ook heeft. De wijze waarop Janneke Schotveld de sprookjes schrijft, is niet alleen hilarisch, ook vlot, met veel vaart en soms met wat ingewikkelde woorden. Daarnaast kan worden gezegd dat de onderwerpen die aangestipt worden heel divers zijn en ontzettend belangrijk om aandacht te geven, zoals de bio-industrie, piekeren, vrijheid of het nut van letters.
Voor elk sprookje is een andere illustrator gekozen, net als bij Het Kattenmannetje. Hierdoor is het een zeer gevarieerd en kleurrijk boek. Je ziet er illustraties van Martijn van der Linden, Georgien Overwater, Thé Tjong-Khing, Milja Praagman, Kees de Boer, Pyhai, Annet Schaap, Marja Meijer, Djenné Filla, Marieke Nelissen, Lisa van Winsen, Alex de Wolf, Peter-Paul Rauwerda, Linde Faas en Marijke Klompmaker.
Vanwege de vele vormen van diversiteit, inclusief de diverse culturen, is het aan te raden om het verhaal eerst zelf te lezen voordat je het voorleest aan je kind of je klas. Dan weet je beter of het geschikt is als voorleesboek of niet.