In dit rijk gevulde, originele, leerzame boek krijg je een goed beeld van diverse perioden of gebeurtenissen in de geschiedenis, waarbij zowel feiten als fake news beschreven staan. Dan is het natuurlijk de vraag of je alles gelooft wat er in dit boek wordt beschreven. Eén ding is zeker: het boek barst van de feitjes die kort en duidelijk zijn uitgewerkt op een informatieve, maar vooral op een vermakelijke en speelse wijze. Deze manier waarop de informatie wordt gegeven kan zeker origineel genoemd worden, mede door de vele illustraties van Wendy Panders, de leuke grappige stukjes tekst en de bijzondere opdrachten, zoals codes ontcijferen of een soort quiz. Dit maakt het net even wat aantrekkelijker.
Alle tien de hoofdstukken starten met een tijdlijn waarin de belangrijkste onderwerpen van dat hoofdstuk staan met daarnaast een lijst van vijf stellingen waarbij je als lezer het hokje 'echt' of 'fake' kunt aankruisen. Veel van die vijf stellingen zal niet elke lezer weten en het zijn meestal ook nog eens speciale dingen, waardoor het boek meteen je aandacht heeft en je verder het boek in wilt duiken. Je wilt weten of het echt of niet echt is. De verwachting is dan ook dat je in de informatie die volgt in elk hoofdstuk de uitleg over deze vijf stellingen zal vinden. Toch vind je niet alles terug, maar misschien is dat ook wel de bedoeling van dit boek, zodat je van de dingen die niet voorbijkomen in het hoofdstuk automatisch denkt dat dat fake is. Het is de vraag of dat overal klopt.
Onderwerpen die aan bod komen zijn het oude Egypte, het oude Griekenland, de Vikingen, de Mayabeschaving, de mongolen, hekserij, piraten, de 19e eeuw, oorlog en ruimtevaart. De insteek van elk hoofdstuk is net even anders, maar alle informatie is toegankelijk en informatief op een aantrekkelijke en originele manier gepresenteerd. Zo moet je codes kraken, quizjes maken, lees je een soort promotiepraatje over de Olympische Spelen en een (informatieve) oproep om mee te gaan met een Vikingkamp. Er is ook een talentenjacht 'Wie was de meest succesvolle Piraat?' waar je bij elke ronde een van de voorgestelde piraten moet wegstrepen zodat je erachter komt wie nou een échte piraat is. Ook vind je in dit boek een stappenplan bij het opsporen en vervolgen van heksen en lees je over een uitvindersbeurs waarin diverse uitvinders worden beschreven. Tot slot leer je zes bizarre, redelijk onbekende oorlogen kennen door een vraag en antwoordspel en er staan allerlei lessen in om ruimtevaarder te worden.
De tekst is goed te begrijpen, ook al staan er soms wel wat lastige dingen in en leest het wat snel, maar voor het algehele beeld maakt dat niet veel uit en is alles goed te begrijpen. De vele speelse tekeningen van Wendy Panders helpen bij het begrijpen van de informatie en maken het geheel net even grappiger.
Heel begrijpelijk dat veel kinderen dit soort boeken interessant zullen vinden omdat er veel variatie in voorkomt, veel leuke tekeningen in staan, de vormgeving aantrekkelijk is en je ook nog erg veel leert. Neemt niet weg dat sommige kinderen waarschijnlijk moeten wennen aan de wijze waarop dit boek is opgebouwd, maar als je dat eenmaal een beetje doorhebt, krijg je de smaak te pakken.
In een wereld waarin veel fake verhalen voorkomen is het fijn dat dit boek een duidelijk onderscheid maakt tussen fake en echt. Achterin het boek staan nog een paar tips hoe je erachter kunt komen of een verhaal nou echt is of niet.
Een ontzettend leerzaam, maar vooral ook vermakelijk boek voor kinderen vanaf een jaar of 9.